loader image

Плугът – оспорван, но незаменим

Тази машина присъства в стопанството на всеки растениевъд. Как да я изберем правилно, на какво да обърнем внимание при покупката, за какво да се погрижим при настройките и експлоатацията?

Ангел Върбанов
Дори и в стопанствата, където се практикуват минимални технологии за почвообработка (mini-till и no-till), няма как да се мине съвсем без използването на плуг. По статистика веднъж на няколко години тези машини дори и в такива стопанства излизат на полето. Плугът е необходим и за фермерите, които въвеждат в експлоатация пустеещи земи. А окопните и овощните култури технологично могат да се отглеждат само с използването на плуг.
Максимално натоварване
Като определящи фактори при избор на плуг специалистите посочват възможностите на наличния в стопанството машинно-тракторен парк, геометрията и размера на площите, както и видовете почви, с които машината ще работи. Ако в стопанството има мощни трактори, те може да се натоварят с прикачни или полунавесни плугове с голяма работна ширина от 10-13 корпуса. Експертите обръщат внимание, че в базовата окомплектовка на мощните трактори често липсва триточков навесен механизъм. Поради това в стопанството трябва предварително да се помисли за поръчването на тази опция на завода или да се намерят други решения за агрегатирането на такива трактори с плуга. Например, съществува специална количка преходник, позволяваща да се използват с такива трактори големи производителни плугове.
Експертите подчертават, че трябва внимателно да се подходи към пределните мощности, препоръчвани за работа с конкретния плуг. Ако номиналната мощност на трактора надминава тези стойности, то той не може да се агрегатира с конкретния плуг. Машината ще чувства лошо инвентара. А това води до нарастване на пиковите натоварвания и като следствие съществува риск от повреда на рамата, както и други неприятни последствия. Но се случва и обратната ситуация – поради недостиг на мощност на трактора ще страдат качеството на обработката и производителността.
При съставянето на агрегата трактор-плуг спецовете препоръчват ориентир от 40 к.с. на корпус. Съответно, за осемкорпусен плуг е необходим трактор с мощност около 230 к.с. (плюс минус 20 „коня“).


Не е само ширината
Плуговете с голяма работна ширина ще работят оптимално далеч не на всички големи по площ поля. Понякога поле със среден размер 800 дка може да се изоре по-бързо с деветкорпусен плуг, отколкото с дванадесеткорпусен, тъй като първият губи по-малко време за обръщане. Освен това след работата на такъв „монстер“ е необходима допълнителна оран на полосата за обръщане с малки навесни плугове. Което означава, че в стопанството ще има нужда от още един допълнителен плуг. Или – осемкорпусен полунавесен плуг по производителност губи от седемкорпусен навесен, тъй като последният е по-маневрен (при обръщане трябва само да се вдигне навесът) и след него оран на полосите за обръщане практически не е необходима.
Като цяло, за големи площи с правилна геометрия специалистите препоръчват да се избират машини с голяма ширина, за малки площи със сложна геометрия – малки 3-4-корпусни машини, а за основната маса стопанства, обработващи площи със средни размери, – 7-8-корпусни плугове.
Според наблюденията на производителите най-популярни сред фермерите остават именно 7-8-корпусните плугове.
Както обясняват те, работната ширина на корпусите при различните модели плугове може да бъде фиксирана (непроменяема), степенно регулируема (като правило на стъпки от 5 см) или хидравлично променяема от кабината на трактора. И ако в стопанството е актуална промяната на ширината на захвата на корпусите в процеса на работата (например при работа на различни видове почви, на хълмисти местности, при оран в различни сезони), то си струва да се поръча машина с хидралично регулиране.
В противен случай трудоемкостта на процеса в края на крайщата ще накара механизатора да игнорира тази необходимост, което ще доведе до повишено износване на машините, излишен разход на гориво и други нежелани последици.
В браздата и извън
Днес все по-често се използват трактори с гуми с ширина 710 мм и повече, както и верижни модели и трактори със сдвоени гуми. Както обясняват специалистите, в този случай стопанството трябва да избере плугове със система on-land, тоест работещи извън браздата. Според експертите плуговете, които не са снабдени с тази система, имат недостатък – оранта в браздата има влияние не само върху ресурса на трактора (в това число двигателя и трансмисията), но и върху здравето на оператора. При работата в браздата тракторът през цялото време е наклонен на една страна, което се отразява зле върху стойката и работоспособността на човека.
Освен това при условия на засуха, оранта в браздата води до необходимост от ежегодна смяна на гумите, тъй като те се изтъркват в края на браздата до метал. Според наблюденията на практиците възможността да се работи  on-land има още по-широки перспективи – може да се задействат повече трактори, качеството на оранта се подобрява, операторът се изморява по-малко. Все повече клиенти, купувайки обикновен плуг, в процеса на работа искат той да се преоборудва в универсален – за работа както в браздата, така и извън нея. Поради това експертите препоръчват направо да се купува универсален плуг, тъй като това ще спести на стопанството излишни разходи за преоборудване.


Защита
При избора на защита на корпуса е препоръчително да се съобразят условията на работа и типът на почвата в стопанството. Експертите препоръчват на фермерите, работещи на каменисти и преуплътнени почви, да купуват плугове с пружинна, ресорна или хидравлична защита на корпусите. Иначе честото сработване на традиционната болтова защита ще доведе до повишен разход на резервни части, или което е още по-лошо, използването на неоригинални такива. Често защитният болт се сменя със съмнителен метален профил, параметрите на който значително се отличават от оригиналния болт, дават пример експертите. Това води до повреди в стойките на плуга при среща на корпуса с препятствие. Експертите съветват да се обърне внимание на хидравличната защита, освен всичко останало в нея няма сложни триещи се детайли, които с времето започват да се износват. И още повече усилието на сработване на хидравличната защита на плуга лесно се регулира така, че да се защити работният орган, без при това да се обръщат всички камъни на повърхността на полето.
Ако плугът работи на твърди, каменисти почви, както и често се използва за разораване на пустеещи площи, то най-добре е да се заложи на усилени модели с увеличени стойки и корпуси и специална износоустойчива гума на колелата. Ако почвите в стопанството са лепкави, тежки или каменисти, то експертите препоръчват да се използват не стандартни (плоски), а нарезни дъски. По тях почвата полепва по-малко, което прави плуговете подходящи за използване по всяко време на годината. Освен това износените компоненти на плужната дъска по-лесно и по-евтино се сменят. А и показателите на раздробяване на почвата при плугове с нарезни дъски са по-високи.
На полета с обилни растителни остатъци, например след царевица и слънчоглед, е по-добре да се работи с плуг с увеличени дъски. Също при оран на такива площи е препоръчително да се използват предплужни тела. Така растителните остатъци се заорават по-добре на дъното на браздата и в същото време се прави профилактика срещу задръстване.
Искайте тест
Общ тренд в селското стопанство става автоматизирането на процесите. На пазара вече се появиха  ISOBUS-съвместими плугове. Това означава, че всички настройки за идеалната бразда може да се правят директно от кабината на трактора, което значително облекчава работата на механизатора.
Работата с навигация вече е норма при оран. Такава автоматизация значително облекчава труда на механизатора и намалява натоварването, свързано с контрола върху работата. И ако в стопанството има значително текучество на кадри, което се случва често, или се работи със сезонни механизатори, специалистите съветват задължително да се поставя навигационно оборудване в трактора, работещ с плуг.
Специалистите съветват също при избор на плуг да се пресметне стойността за притежаване на машината, тоест цената на резервните части и поддръжката, да се обърне внимание на теглото на плуга, тъй като то ще оказва влияние върху работната скорост, производителността, разхода на гориво и смазочни материали и т.н. Винаги трябва да използвате възможността, която предлагат някои дилъри, като предоставят своите плугове за тест в конкретното стопанство, където те могат да бъдат сравнени с машини на други производители.


Настройки: започнете от трактора
Плугът е доста трудоемка за настройване машина. И според спецовете половината от успеха на неговата работа зависи от настройките на трактора. При това настройването трябва да започне именно от трактора, а не от плуга, убедени са те. Но доста често фермерите постъпват точно наопаки. Или работят без система, настройвайки ту едното, ту другото. А това не бива да се прави, предупреждават инженерите. Трябва методично да се следва последователността – първо тракторът, после плугът. Иначе ще възникнат проблеми по време на оранта и настройването ще стане безкраен процес на дотъкмяване и дозавъртване.
Преди всичко тракторът трябва да се донатовари с баластите, които са представени от завода производител. Според инструкцията баластирането на трактора с традиционна окомплектовка е в съотношение 40/60, но при машините с шарнирно-съчленена рама съотношението е друго и това не бива да се забравя.
След това трябва да се проверят налягането в гумите на трактора, като е важно то да бъде еднакво във всички гуми, както и дължината на ръкохватките на задния навес. Което често не се прави. От това директно зависи правилността на по-нататъшните настройки.
Ширина на браздата
Също много важна настройка за тракторите, които работят в браздата – поставяне на еднаква ширина между задните и предните колела (разликата в ширината не бива да е повече от 5 см.)
Правилно настроената ширина на предната бразда създава ефект за непрекъснатост, а значи границата между отделните преминавания няма да се вижда. Ширината на предната бразда трябва да съответства на работната ширина на плуга (на всеки корпус). Изместването на първия корпус относително към центъра на плуга ще помогне да се адаптира машината към конкретната колея на трактора. Тази настройка се пресмята по специална формула, вземаща предвид ширината на колеята и работната ширина на корпусите на плуга (вътрешното разстояние между колелата на трактора, разделено наполовина, минус работната ширина на един корпус дава разстоянието от дъската на предния корпус до центъра на плуга).
Например, ако разстояните между вътрешните стени на колелата на задната ос на трактора е 120 см, а плугът е настроен на ширина на корпуса 50 см, то ще се получи следната сметка: 120:2−50=10 см.
Разполагайки с тази стойност, може да се настрои ширината на предната бразда и да се адаптира плугът към дадената колея на трактора, измествайки първия корпус относно центъра. Ако ширината на първата бразда не е настроена вярно, тракторът ще излиза от браздата, ще го тегли настрани, и няма да има непрекъснатост между отделните преминавания.
Процесът на настройването се улеснява, ако ширината на браздата може да се регулира хидравлично и има индикация (скала).


Навесване
Важно е и да се осъществи правилно настройката на навесната система на трактора, като се регулират симетрично лявата и дясната страни. Ако навесите са с различна дължина, няма да получите качествена оран, тъй като приложеното усилие ще бъде различно. Но при правилна настройка (ако мислено продължите горната и долната тяги с прави линии), те трябва да се срещнат около предната ос на трактора.
При навесните плугове навесването трябва да е закрепено стегнато. Преди излизане на полето при навесните машини се подстроява линията на тягата.
При навесването на плуга, за навесните машини е необходим свободен ход на долните съединения настрани (около 10 см), за да може плугът да се самонасочва. А горната ръкохватка на предния навес трябва да има по-плавен ъгъл, за да се създава усилие, насочено надолу. В противен случай съществува риск от задълбаване на плуга по време на работа.
Не задълбавайте
Преди излизане на полето трябва да се регулира дълбочината на работа на предплужните тела, която е 5-7 см от основната, както и предварително да се настрои вертикалността на стойките на корпуса, да се регулира дълбочината на работа посредством опорно-транспортното колело на задната част на плуга, напомнят специалистите.
Доста често поради неправилна настройка на предплужните тела (по някаква причина фермерите обичат да ги настройват на максимална дълбочина) се чупят стойките. Но предплужникът не бива да поема върху себе си основното натоварване, той не трябва да се спуска на дълбочината на обработката.
Всички основни настройки на плуга, разбира се, се правят на полето. В процеса на обработката се правят първоначално две контролни преминавания, които показват равно ли се оре браздата, еднаква ли е дълбочината на предните и задните корпуси. После се коригират усилието на сработването (ресорната защита), положението на опорно-транспортното колело. Специалистите напомнят, че оптималното съотношение на работната ширина на корпуса към дълбочината на оранта е около 1:4. И колкото по-близо до това значение са настройките на машината, толкова по-добри са показателите на икономичността на работата на трактора и толкова по-малко се износват работните повърхности на плуга. Често поради някаква причина не се пресмята точката на прилагане на теглителното усилие, което води до повишено износване на работните органи и неоправдано високи разходи на гориво при оран.
Ако плугът е нов, е задължително да се направи проверка на затегнатостта на болтовите съединения и при необходимост те да се дозатегнат в процеса на работа.
Навреме и правилно
Препоръчителната работна скорост по време на оран е 7-8 км/ч. При такава скорост се прави качествена оран и има минимално износване на работните органи. Ако се работи по-бавно, се губи производителнотта, а ако скоростта е над 9 км/ч, износването на работните органи се увеличава с 15 на сто. Не бива да се пести и от оригинални резервни части. Резултатът от използването на имитации са повредени стойки и скъсани рами.
Специалистите наблюдават, че понякога с цел икономия на сдвоените колела се поставят тесни гуми с профил 520 мм. Тогава при оран, особено в браздата, сдвоените колела се махат. И остават 4 колела. Но да се работи с трактор с мощност 300 к.с. с гуми с толкова малко контактно петно, води до лошо сцепление с почвата и висок процент буксуване, което се отразява зле на машината, качеството на почвообработката и на самите гуми. Процентът на буксуване при работа в полето не бива да надвишава препоръчания от производителя за конкретната машина.
Специалистите препоръчват преди излизане на полето да се помни за такова понятие като зрялост на почвата. Като правило, земеделците, които започват работата на полето рано напролет, когато то все още прилича повече на блато, или през есента преди дъждовете, когато то е като каменна пустиня, обясняват действията си с дефицита на време. Но всъщност, сражавайки се с природата, те губят повече време за ремонт на машините, отколкото за реална оран, а желаният агрономически ефект обикновено не се постига.
Специалистите съветват и задължително да се запечатва влагата не по-късно от 24 часа. А именно, да се дискова почвата веднага след жътва, което почти никога не се прави. Но ако сте го направили, то може да орете дори в условията на суха есен, тъй като влагата остава и почвата е по-мека.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X