Rabobank: Възстановяването на цените на млечните продукти ще бъде по-бавно от очакваното

Първоначалният скок на цените на млечните продукти, наблюдаван в края на 2023 г. и началото на 2024 г., до голяма степен се дължи на период на презапасяване на по-ниски цени, а не на стабилно покачване на потребителското търсене.

Това сочи нов доклад на Rabobank, който предполага, че глобалният пазар на млечни продукти може да претърпи по-бавно възстановяване на цените, отколкото се очакваше по-рано.

Това е особено вярно по отношение на Китай, който показва намалена нужда от внос на млечни продукти. Но въпреки това общата перспектива на пазара остава положителна.

Възстановяването на световните цени на млякото се сблъска с някои насрещни ветрове през второто тримесечие на 2024 г. По-ранните очаквания за постепенно увеличение на цените през годината бяха смекчени от комбинацията от по-слабо глобално търсене и увеличено вътрешно производство на мляко в Китай, което доведе до намаляване на вноса.

Тези фактори предполагат, че цените на млечните продукти могат да срещнат допълнителни пречки по пътя към възстановяване, според доклада на мултинационалната банкова група.

Докато Китай отбеляза възходяща ревизия в прогнозата си за производството на мляко за 2024 г., други ключови региони за производство на млечни продукти не се справят така добре.

В САЩ и Южна Америка се наблюдава намаляване на млечните стада поради ниската рентабилност, а неблагоприятните метеорологични условия са повлияли на производството на мляко в Нова Зеландия и Европа.

Андрес Падила, старши анализатор на млечни продукти в Rabobank, заяви: „Появяват се смесени сигнали за възстановяване на търсенето, а покупателната способност на потребителите остава под натиск. Докато безработицата остава близо до рекордно ниски нива на повечето големи пазари, потребителските настроения са по-мрачни от очакваното. Инфлацията остава над целта в повечето страни, а високите лихвени проценти продължават да оказват натиск върху дълговете и потребителските разходи в момент, когато кредитът играе важна роля след кумулативната инфлация през последните години“.

В Китай слабият пазар на труда и ниското потребителско доверие доведоха до по-сдържан модел на потребление, въпреки временния тласък на потреблението по време на Лунната нова година.

Освен това купувачите на млечни продукти, които преди се възползваха от по-ниските цени, за да се презапасят, сега подхождат към пазара с по-голяма предпазливост.

Очакването за сезонно увеличение на производството на мляко от Северното полукълбо доведе до по-премерен темп на закупуване при сегашните ценови нива.

В сравнение с предходната година нетният внос на млечни продукти в Китай се очаква да спадне с 8% през 2024 г., според доклада на Rabobank.

Падила заяви: „Достъпните цени на ключови стоки като соята и царевицата се очаква да останат стабилни или да намалеят през втората половина на 2024 г. Дори ако световните цени останат относително стабилни за няколко месеца, по-високите маржове на млекопроизводителите трябва да стимулират известен растеж на производството по-късно през 2024 г.“

Комбинацията от увеличено вътрешно производство и колебливо търсене се очаква да намали дефицита на млечни продукти в Китай, със значителен спад по-специално на вноса на обезмаслено мляко на прах.

За разлика от това, търсенето на сирене и масло остава силно и се очаква да продължи да се представя по-добре в повечето региони. Очаква се тези продукти да запазят инерцията си за износ, дори когато пазарът се адаптира към променящите се модели на търсене.

В по-окуражаваща бележка млекопроизводителите могат да очакват известно облекчение. Разходите за фураж намаляха, а цените на млякото откликнаха, като се повишиха от края на 2023 г. в съответствие с увеличението на цените на суровините.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини