Атрактивното събитие, прекъснато заради пандемията, ще продължи три дни с изложения на фермерски продукти, научен семинар, демонстрации, кулинарно шоу с Ути Бъчваров
Фестивалът на киселото мляко в смолянското село Момчиловци се завръща след тригодишно отсъствие, наложило се заради пандемията от Ковид, съобщи за „Гласът на земеделеца“ кметицата на селото Сийка Карталова-Суркова. Събитието отново се организира с участието на дългогодишни партньори от Китай, където Момчиловци е известно като село на дълголетници и е емблема на българските млечни продукти. Форумът има за цел да популяризира производството на кисело мляко и сирена, в съчетание с богатството на песенния и танцов фолклор, самобитността на родопските обичаи и автентични занаяти. Тазгодишното издание на възродения празник ще продължи три дни, във всеки от които организаторите са подготвили богата програма – изложения на фермерски продукти, научен семинар, демонстрации, кулинарно шоу и още много изненади.
„Първо искам да използвам момента, за да поканя всички на нашия Фестивал на киселото мляко – започва с характерното за родопчани гостоприемство Сийка Суркова. – Той ще се проведе в дните от 1 до 3 септември тази година. След тригодишно прекъсване правим рестарт на едно обичано събитие за хората в региона и цяла България, пък и чужбина – посрещали сме през годините назад гости от различни държави, дошли специално за Фестивала на киселото мляко. Това ще бъде шестото му издание. Както и в предишните, го организираме съвместно с Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай и китайската компания Bright Dairy, която предлага кисело мляко с марка „Момчиловци“ в Шанхай. През 2015 година беше първото издание, до 2019-а беше без прекъсване, тогава отбелязахме петата му годишнина, а сега предстои шестият поред фестивал“.
През дните на Фестивала с. Момчиловци ще бъде средище на култа към киселото мляко и местните традиции. В програмата са предвидени няколко изложения – на производители на кисело мляко и млечни продукти, чрез запазване на традиционните български методи за производство с дегустация на млечни изделия, на производители на домашни сладка, билки, чайове, мед, и др. екологични продукти, на произведения на народните занаяти. Конкурс ще излъчи най-добрите кисело мляко, сирене и кашкавал. Културната програма също е свързана с млякото и неговото достойно място на трапезата на българина – тя включва още Спектакъл „Красотата на Родопите“ – Национален конкурс „Кралица на киселото мляко – Мис Родопи“, конкурс за детска рисунка на тема „Вълшебството на Киселото мляко“, фотоизложба – конкурс „Природата и киселото мляко – здраве и дълголетие“, научен семинар на тема „Киселото мляко – здраве и дълголетие“, кулинарно шоу с участие на Ути Бъчваров – „Кулинарен театър“, богата фолклорна програма с местни и професионални изпълнители.
„Откриването ще бъде на 1 септември следобед от 17:00 часа, когато ще посрещнем и гости от Китай – разказва още кметицата. – Тогава ще открием и Музея на илюзията на обичания наш актьор и илюзионист Ненчо Илчев – знаете, че той е родом от Момчиловци, винаги с много обич говори за родното си село и прави интересни неща в Момчиловци. Музеят представя експонати, събирани 30 години от Ненчо, които сега ще бъдат показани и на масовата публика. Музеят е нещо като предварителни версия на големия Музей на илюзията, чието откриване предстои и за който сме обявили дарителска кампания за ремонт на сградата, където ще се помещава. Обещаваме на нашите гости много веселие, много настроение, разбира се – със съкровищницата на Родопите, нашия фолклор. Първата вечер ще има концерт на читалище „Светлина“ – Момчиловци с гайдарския ни състав, танцовите формации и самодейците, след това заедно ще се хванем на хорото с оркестър „Рожен“. Кулминацията на празника е в събота, 2 септември, когато ще има кулинарни изкушения за всички, ще се готвят в големия юнашки тиган различни родопски ястия, ще има дегустации, ще има демонстрация за ръчно избиване на масло в дървена бурилка. А през целия ден – изложения на занаятчийски и фермерски стоки на производители от цяла България, като акцент ще бъдат млекопроизводителите. Ще има и хора с различни таланти, изработващи различни сувенири от естествени материали, дърворезба и много други интересни неща. Вечерта ще се насладим на спектакъла „Кралица на киселото мляко – Мис Родопи“ – 14 хубави момичета ще мерят сили в конкурса за красота, като ще бъде излъчена една Кралица на киселото мляко с още три подгласнички. Те ще получат парични награди и възможността да пътуват до Шанхай, за да рекламират млякото „Момчиловци“. Планирали сме и забавни конкурси по надпиване с мляко, за най-бързо изяждане на кисело мляко и още много весели и интересни събития“.
Фестивалът винаги е бил едно от най-пъстрите и многолюдни събития в културния календар на китното родопско село. От самото му начало през 2015 година той се провежда съвместно с китайските партньори. Има и интересна предистория. За пръв път през 2008 г. представители на китайската компания Bright Dairy посещават село Момчиловци, за да проучат и изследват тайните на здравето и дълголетието на хората в Родопите. Според специалистите на компанията факторите, на които се дължи доброто здраве и дълголетието на родопчани, са именно полезните свойства на киселото мляко и природните дадености на Родопа планина. Bright Dairy създават собствен продукт с името „Момчиловци“ в Китай, чрез който промотират Момчиловци като място на дълголетие. Философията на Bright Dairy е да допринасят за качествен живот, здраве и дълголетие на китайските семейства.
Китайските партньори активно работят за популяризиране на село Момчиловци в родината си като символ на дълголетие, чрез което създават условия за превръщане на селото в атрактивна туристическа дестинация.
Производството на кисело мляко с марка „Момчиловци“ в Шанхай започва през 2009 година. После то се обогатява с различни разновидности. Към него се добавят бъз, роза, краставица, други зеленчуци. Отскоро там се предлага и сладолед със същата марка, която е наистина предпочитана в Китай – с родолюбива нотка в гласа разказва Сийка Суркова.
„Аз съм пътувала два пъти до Шанхай. Много е вълнуващо, когато, разхождайси се по улиците, виждаш бусовете, брандирани с името на Момчиловци. В големите супермаркети, на летищата – навсякъде има реклама с името на нашето село“.
В течение на дългогодишното партньорство китайските предприемачи са направили доста инвестиции в Момчиловци, млякото с тази марка се радва на невероятна популярност и дори води китайски туристи в родопското село. То дори става домакин на китайския „Сървайвър“, когато гости от източната страна са настанени да живеят в домовете на хора от Момчиловци, да се включват в бита им, в селскостопанската работа, във всекидневието им. Днес и двете страни са доволни от добрите партньорски отношения. Фестивалът също е плод на тези отношения.
Питаме Сийка Суркова защо китайците са избрали точно Момчиловци.
„Всъщност това беше въпросът, който първо зададох на представителите на Bright Dairy, отивайки в Шанхай и виждайки начина на производство на млякото там. Те обясниха, че са правили задълбочено проучване на местата с много дълголетници в цял свят, както и в Европа. Така стигат до България, после до Родопите, а идвайки в Момчиловци, са били изключително запленени от красотата на селото ни, природата, от хората, от бита им, от навиците им всекидневно да консумират кисело мляко и всичко, което се случва в селото ни. И така са избрали Момчиловци за марка на киселото мляко“.
Днес основната дейност в родопското село е туризмът, част от хората се прехранват с дърводобив. Земеделието и скотовъдството са живи – в Момчиловци има две големи кравеферми и една овцеферма. Има я и вековната любов на хората и към животните, и към земята. Най-хубавото е, че млади хора се връщат към уважителното отношение към селскостопанската дейност – купуват телета и ги отглеждат. Има и производители на мурсалски чай.
Демографската криза оставя своя отпечатък и върху Момчиловци. Но не толкова ярък, колкото е в други планински населени места, където хората бягат от трудния живот и родните им кътчета обезлюдяват.
„Това се постига, когато има активно гражданско общество и будни хора, които са решили да останат в селото, защото истински го обичат – казва Сийка Суркова. – По всякакъв начин и ние се стремим да поддържаме и духа жив, и да се създава заетост на населението. Момчиловци си остава привлекателно място за живеене. Имаме раздвижване на пазара за недвижими имоти, живо село сме, с училище и детска градина, млади семейства избират да живеят при нас – да си купят имот и да се преселят при нас, а децата им да посещават нашите учебни заведения. Всеки е добре дошъл, за да се убеди на място, че е така“.
Фестивалът на киселото мляко също има своята достойна роля за това Момчиловци да се запази като живо село и желано място за живеене. В първите дни на септември той отново ще доведе стотици гости от Китай и още хиляди от цяла България и много други страни по света.
*Снимки – личен архив на Сийка Карталова-Суркова, momchilovtsifest.bg, dw.com
Стоимена Александрова