Правилно съхраняване през зимата и подготовка за следващия сезон

Водата има едно много неприятно качество – при замръзване увеличава обема си 10 пъти, което е сериозна опасност за всяка полска пръскачка

На опасност са изложени най-вече излятите метални детайли и детайлите от твърда пластмаса, които не могат да се разширяват. За съжаление, това са именно най-скъпите детайли от системата на тръбопроводите.
Какво ще помогне най-добре за подготовката на пръскачката за безаварийно презимуване?
В тази статия сме събрали съветите и препоръките на практици, консултанти и компании-производителки. Всички те препоръчват да бъде използван зимният сезон за основно почистване, проверка и техническо обслужване на пръскачката. Това ще позволи новият сезон да бъде започнат навреме и без проблеми.
– Правилният разтворител отстранява и остатъците от работния разтвор.
– Почистването на пръскачките преди зазимяването им трябва да се направи както отвън, така и отвътре.
– Разбира се, ако почистването се провежда на открито, не бива да се допуска мръсната вода да попадне в канализацията или водоемите.
– Устойчивите замърсявания или отлаганията на работните разтвори трябва да бъдат почистени със специален разтворител. В противен случай, новият сезон ще започне със запушени дюзи и филтри.
УНИВЕРСАЛНО ПРАВИЛО:
колкото по-бързо и старателно се проведе почистването на пръскачката след всяко нейно използване, толкова по-малко проблеми ще възникват и толкова по-дълъг ще бъде нейният живот.
Списък на добрите разтворители може да намерите при всеки дилър. Много ефективен е амонякът. Но при използването му, задължително трябва да бъдат взети мерки за безопасност, за да не се вдишват вредните му изпарения.
Най-добре е първо основно да измиете пръскачката с чиста вода. След това напълнете пръскачката с правилно приготвен воден разтвор на почистващата течност и старателно почистете всички резервоари. Поред включете всички механизми, които влизат в контакт с работния разтвор, в това число и смесителя, системата за изплакване и почистващите дюзи на резервоара в шлюзовете за подаване на течността.
След това пуснете пръскачката да работи за кратко, докато от всички дюзи започне да тече чист разтвор на почистващата течност. Оставате го за една нощ, за да могат да се разтворят напълно всички втвърдени отлагания.
Особено „упоритите” отлагания в резервоара могат да се отстранят с почистващ разтвор при високо налягане, но само отвън през горния капак. При никакви обстоятелства не трябва да се влиза в резервоара – това може да доведе до отравяне и смърт!
След това трябва да се огледа филтъра за отлагания на твърди частици. Филтрите и дюзите с частици може отново за продължително време да се поставят в почиствещ или киселинен разтвор. Винаги почиствайте тези детайли само обикновена четка. Освен това, при миенето на външните части на пръскачката, никога не насочвайте струята на водата към електронните или електрическите детайли. Дори ако тези възли са защитени от попадането на вода, едва ли ще могат да противостоят на почистващия разтвор с високо налягане. Същото се отнася и за електрическите клеми и съединения.
Премахнете водата до последната капка!
7-47-5За да защитите пръскачката от „ледено разкъсване”, трябва или напълно да я изсушите, или да я обработите със средство против замвъзване. Първият вариант има своите недостатъци – винаги има опасност в някои труднодостъпни места да остане вода. Освен това, при сушенето засъхват наличните в тръбопроводите отлагания. При последващо включване те се разтварят и затлачват дюзите и филтрите. Също изсъхват и стават чупливи накладките и мембраните. По тази причина се препоръчва използването на средство против замръзване. Но, колкото по-старателно бъде отстранена водата от системата – толкова по-добре.
При изсушаването не забравяйте резервоара за изплакването и този за измиване на ръцете. Помпата трябва да продължава да работи докато водата не престане да постъпва към дюзите. Отворете входният филтър и отстранете водата. Включете помпата с честота на оборотите около 3000 об/мин. на подаване на въздух и по ред включете всички функции на устройството.
Опитните практици са измислили за пълното изливане на водата специален адаптор, който се включва към тръбопровода след помпата. Към адаптера се включва клапан за напомпване на гуми от компресора на трактора, след което цялата пръскачка се продухва с въздух под налягане. При това е необходимо да се включат и всички функции и блокове на дюзите. Не забравяйте за „скритите” функции, като външното почистване, изплакването на резервоара, смесителя и дюзите за подаване на разтвора. Излейте течността от корпуса на флъра с високо налягане. Проверете да не са провиснали някъд маркучите. В такива провиснали места може да се събира вода. При някои пръскачки е необходимо да се излее водата от датчика за налягането.
При щангите (крилата) е необходимо да се демонтират крайните капаци или последните дюзи във всяка част. За изпускането на водата от щока на дюзата е необходимо да се свали мембараната, предпазваща от протичане. За да се излее напълно водата от тръбопровода на пръскачката, е необходимо колкото може по-силно да се разклати щангата нагоре – надолу със свалени крайни капаци.
За да бъдете абсолютно сигурни в резултата, се препоръчва също така да се разкачат съединенията към филтрите на регулиращата арматура, бъркалката и клапаните на сегментите на щангата на пръскачката. След като от помпата бъде изключена тръбата за налягането, още веднъж включете помпата за 30-60 секунди, за да се отстранят от системата остатъците от вода. След като всичко това бъде свършено, още веднъж продухайте маркучите на блоковете на щангите на пръскачката с въздух под налягане. Ако има аналогов манометър, демонтирайте го и го поставете в хоризонтално положение на място, защитено от студове. От студ трябва да се предпази и бордовия компютър и разпределителните кутии. При пръскане с използването на пневматични дюзи, например при Dammann или Inuma, задължително трябва да се излее кондензата от компресора. Там е достатъчно дори минимално количество вода, за да се разкъсат дюзите при замръзване. При пръскачките Dammann има изпускателен кран на пневматичния кран на компресора. Излейте концентрата и от спирачната система с пневматично задвижване.
СУШЕНЕТО НА ПРЪСКАЧКАТА СТАВА ТАКА:
1. Продължете пръскането дотогава докато течността не спре да излиза от дюзите.
2. Излейте течността за изплакване, за външно почистване и тази от резервоара за измиване на ръцете.
3. Излейте цялата вода от приемния филтър.
4. Разсъединете и опразнете всмукателния маркуч на помпата.
5. Включете на ниски обороти помпата за въздух, при това по ред включете всички функции на пръскачката, в това число бъркалката, тръбопровода и системата за изплакване на резервоара.
6. Алтернативен вариант – включете чрез адаптор към изпускателния отвор на помпата клапан за напомпване на гумите на компресора на трактора и продухайте пръскачката.
7. Излейте водата от филтъра за налягането.
8. Извадете маркучите на арматурата, изпразнете напълно водата от арматурата, внимавайте за провиснали маркучи с остатъчна вода.
9. Включете клапаните на блоковете на страничните дюзи на пръскачката, извадете маркучите, в случай на необходимост ги продухайте с въздух под налягане.
10. Демонтирайте крайните капаци или дюзи на всеки блок, разклатете теглителният механизъм нагоре-надолу.
11. Включете помпата за 30 секунди и отстрането остатъците вода.
12. Демонтирайте манометъра и блокът за управление и ги поставете в защитено от студовете място.
13. Излейте кондензата от компресора.
Антифриз за студените дни
Да се отстрани водата от простите навесни пръскачки е сравнително лесно. Но, да се отстрани цялата вода от големите прикачни машини е доста по-трудна задача. Именно поради това много от стопаните залагат на средствата против замръзване. Но, внимавайте – в системата винаги остават от 30 до 50 литра вода, дори ако при пръскането вече нищо не излиза от дюзите. Колкото повече вода успеете да отстраните – толкова по-добре. Средството срещу завръзване ще бъде по-малко разредено, неговата концентрация – по-равномерна, а след зимата до две трети от неговия обем може да се използват през следващата година. Най-подходящ за тази цел е автомобилния антифриз. Благоприятен страничен ефект – това средство оказва положително влияние върху гумените компоненти, като запазва тяхната еластичност.
За прикачна пръскачка са необходими около 100 литра разтвор на антифриз. В зависимост от мястото на съхраняване и климатичната зона такъв разтвор защитава пръскачката до -20 С. При съответното разреждане са необходими от 30 до 50 литра концентрат. Преди наливането в пръскачката антифизът трябва да бъде разреден.
Ако в системата има останало количество вода, сипете по-концентриран разтвор. Така той няма да бъде твърде разреден и ще може да се използва и през следващата година.
Включете помпата и една по една всички функции на пръскачката. От дюзите трябва да започне да излиза оцветен антифриз. Не забравяйте за измиващата четка или, ако има такова, устройството за изплакване с високо налягане.
В никакъв случай не наливайте в пръскачката за зимата разтвор на урея или амониев нитрат (AHL). Фразата „използвам пръскачката като резервоар за съхраняване на течни торове и едновременно я защитавам” звучи практично на пръв поглед. Но при това не е възможно да се избегне активното въздействие на органичните вещества върху компонентите на машината и особено върху помпата. Причинените по този начин вреди значително превишават ползите.
ЗА ДЪЛЪГ ЖИВОТ НА ПРЪСКАЧКАТА:
– Сменяйте маслото в помпата. Зимата е идеалното време за смяна на маслото, тъй като работния разтвор за пръскането се просмуква в маслената система дори чрез най-малките пролуки. Процедурата по смяна на маслото в повечето случаи е доста проста и може да се използва стандартно моторно масло (15 W 40, 10 W 40).
В случай на необходимост подменете едновременно с маслото мембраните на помпата. В зависимост от грижите срокът им на живот е средно 500 часа или 5 000 ха.
– При използване на арматура с постоянно налягане, намалете налягането и свалете арматурата, като предварително разхлабите връзките. Благодарение на това мембарана ще живее по-дълго.
– Обработете със силиконов спрей гумените части, които има опасност да пресъхнат. Редовно проверявайте гумените амортесьори на окачването на теглителния механизъм.
– Не оставяйте никакъв шанс на ръждата – колкото по-често пръскачката влиза в контакт с течна урея, толкова по-често трябва да се почиства, особено металните компоненти. Обработете мелитине със специален спрей. Той се задържа по-дълго и прониква навътре.
– Защитете допълнително механизмът на окачването. Той може да бъде консервиран с течен восък. За нанасянето на това средство (например Wako, www.wakogmbh.de) се използва пистолет. Много стопани предпочитат да използват антикорозионно масло. Но в никакъв случай не го нанасяйте заедно с преработено или минерално масло – те съдържат киселини, които разлагат лака. Гумените и пластмасовите компоненти, като правило, не се смазват.
– Поръчайте резервни части без да чакате. Ако поръчката бъде направена през пролетта, то доставката ще се забави.

Оставете коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Агротехника

Последни новини

X
X